W tym poście zapoznamy się z podstawową strukturą i elementami języka C#. Do tego celu wykorzystamy program który jest na początku w każdym tutorialu czy kursie o programowaniu w C#. Przerobiłem ten program kilka ładnych razy… 🙂

A więc przywitajmy się ze światem C#.

Do omówienia struktury programu wykorzystamy aplikację konsolową, najprostsza forma programu napisanego C#.

 

Na powyższym przykładzie aplikacji konsolowej można określić “części” z których składać będzie się każdy program napisany w C#.

Główne części to:

  • deklaracja przestrzeni nazw,
  • klasa,
  • pole klasy,
  • “Main” główna metoda naszego programu,
  • instrukcja,
  • komentarz,

Pierwszy fragment kodu programu  począwszy od using System; – using pozwala nam na użycie w naszym programie przestrzeni nazw System. Każdy z naszych przyszłych programów będzie miał przeważnie kilka using ów (początkowe linie każdego kodu zaczynające się od 1 linii);

Kolejny fragment kodu to tzw “deklaracja przestrzeni nazw” określona przez słowo kluczowe (namespace). Namespace jest kolekcją różnych klas. Przestrzeń nazw HelloWorld zawiera w sobie klasę Program;

Ten fragment kodu to nic innego jak deklaracja klasy. Klasa Program zawiera z definicje metod używanych przez program. Klasy mogą zawierać wiele metod, które określają działanie klasy. Jak pewnie zauważyliście program ma tylko jedną metodę, metodę Main;

Następny fragment kodu definiuje nam główną metodę programu napisanego w języku C#, Main. Każdy z napisanych przez Ciebie program, przynajmniej na początku będzie zawierał tą metodę. Metoda główna definiuje zachowanie się  klasy w momencie wykonania naszego programu;

Wszystkie zielone linie /*…*/ są komentarzami w kodzie. Te linie są ignorowane przez kompilator. W komentarzach umieszcza się istotne informacje  o działaniu programu w konkretnym miejscu wykorzystywane po to aby każda osoba czytająca nasz kod wiedziała za co dana metoda jest odpowiedzialna bez wnikliwego czytania lini kodu.

Zachowanie metody Main określane jest poprzez:
Console.WriteLine(„Witaj Świecie”).

WriteLine jest metodą standardowej C#-powej klasy Console, która jest zdefiniowana w przestrzeni System. Metoda ta jest używana do wyświetlenia w naszej konsoli Informacji którą chcemy odbiorcy przekazać, w moim przypadku jest to: “Hello World My name is Maciej”.

Metoda ReadKey() jest używana aby zapobiec szybkiego zamknięcia konsoli po wyświetleniu wiadomości, poprzez oczekiwanie na wciśnięcie dowolnego klawisza.

A oto efekt napisanego kodu:

 

Co na tym etapie już należy zapamiętać, to to że w języku C# wszystkie deklaracje czy wyrażenia bądź instrukcje muszą zakończyć się średnikiem – “;”. Wśród programistów mówi się że “pisz kod tak, jakby twoje życie zależało od średnika”.

Ponadto pamiętać należy też że wielkość liter w C# ma znaczenie tzw Case sensitive.

Przejdźmy teraz do składni języka C#.

Tu rada, która jest powtarzana przez wszystkich programistów, najważniejszym co musisz zapamiętać to fakt iż C# jak i inne języki programowania został stworzony w języku angielskim i należy używać języka angielskiego w nazewnictwie.

Dla osób które “liznęli” ANSI C, C++ czy Java, składnia może wydawać się podobna.

Jednakże, C# jest językiem obiektowym, a to oznacza że program, który stworzymy, będzie składał się z wielu różnych obiektów, które będą na siebie oddziaływać za pomocą metod. Obiekty będziemy określać rodzajami czyli typami obiektów.

Napiszmy aplikację konsolową która obliczy dla nas proste zadanie z geometrii, a dokładniej obliczy nam obwód i pole prostokąta. Myślę że to jest figura która idealnie się wpisuje w mawianie obiektowości.

 

 

 

 

A o to rezultaty, które zwróci nasza aplikacja:

 

 

W naszym kodzie znajdują się poniższe elementy kodu:

Słowa Kluczowe:

Using – o których już wspominałem przy omawianiu Hello World.

Class – Słowo kluczowe służące do deklaracji naszej klasy.

 

Czym  są słowa kluczowe? – to słowa zarezerwowane przez kompilator języka C#. Są to nazwy które nie mogą być używane jako identyfikatory.

Ponadto w naszym kodzie wykorzystaliśmy zmienne:

lengthSideA i lengthSiteB,

nazywane są też polami, które służą do przechowywania danych, w tym przypadku są to dane typu integer, czyli liczby całkowite.

O typach danych poświęcę następny rozdział bądź post.

Nasz kod zawiera również metody:

SetSides(), Circuit(), SurfaceArea() i ShowResults().

które odpowiadają za wykonywanie określonych zadań.

 

W kodzie powyżej w klasie Program, zawierającej metodę Main widzimy inicjowanie naszej klasy Prostokat.

W języku C# występują bądź też są wykorzystywane identyfikatory, służące do określania klasy, zmiennej, metody oraz wszystkich elementów które użytkownik/programista może zdefiniować w kodzie.

Mam nadzieje, że post przyda się wam w zrozumieniu struktury programu w C#.

Powyższy kod dostępny na GitHub.

Podobało się zostaw komentarz 🙂

 

 

Post Author: Csharpowe Zmagania

2 Replies to “Struktura Programu…”

Pozostaw odpowiedź suchy Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.